Personīgā zīmola kontekstā es iesaku nedomāt nedz par nosaukumu, nedz par logo.
Vārds Uzvārds un ideāli, ja arī tava bodarbe - zīmolvede, fizioterapeite, finašu mentore, koučs, veselīga uztura speciāliste utt.
Logo tev arī nav nepieciešams, jo viss, kas klientam ir jāzina, ir tava seja. Izņēmumi ir gadījumos, ja tev ir fiziska vieta vai fiziski produkti. Tos tu apzīmolo, lai pēc tam var atpazīt, tomēr arī te nav nepieciešams grafisks logo. Absolūti pietiek ar tava vārda atveidojumu burtveidolā, kas pauž tava zīmola vērtības. Jā, izvēlēti burti var stiprināt vai apšaubīt tavu zīmolu.
Bet, ko darīt, ja zīmols neesi tu (lai arī es ticu, ka īpašnieka perosnīga iesaiste komunikācijā biznesam nāk tikai par labu), ja ir nepieciešams gan iepakojums, gan veikala dizains, izkārtne, pirkuma maisiņi un citi zīmola fiziskie atribūti? Ko darīt, ja zīmols ir ar ambīciju uz eksportu, ja produktu grozs ir plašs, ja biznesa modelis paredz izveidot zīmola nosaukumu un logo?
Protams, ka šādos gadījumos top gan nosaukums, gan logo.
Madara, Kalve Coffee, Printful, Origo.
Kas šiem nosaukumiem ir kopīgs?
Tie raisa konkrētas asociācijas ar zīmolu. Asociācijas ir iekodētas ne tikai vārdā, bet arī grafiskajā izpidlījumā un zīmola koptēlā - ko mēs, klienti, redzam, sajūtas, kāds vērtības tiek paustas, kādi ir saskarsmes punkti, klientu serviss, zīmola raksturs.
Šis viss veido zīmola koptēlu, kuram "vāciņu" piešķir zīmola nosaukums un logo.
Daudzi zīmoli par vārdu sāk domāt pārāk vēlu.
Lai nenāktos piedzīvot finansiāli un citādi sāpīgu pārzīmološanu, kad izrādās, ka vārds nav aizsargājams, to eksporta valstī lieto jau kāds cits, vārds neatspoguļo uzņēmuma vērtības un ambīcijas, utt, iesaku zīmola vārdam pievērsties laicīgi.
Jo mazāks zīmols, jo vieglāk un lētāk ir pārtaisīt dizainu kartītēm, uzlīmītēm un mājas lapai, bet, ja zīmols ir liels un tajā ir arī ražošanas līnija un daudzu tūkstošu vērtas investīcijas, piemēram, iepakojumā. Katra izmaiņa maksā. Katra neveiktā izmaiņa arī maksā potenciāli zaudētā biznesā. Rezultātā rodas neapskaužama situācija.
Zīmolu nosaukumu izveide varētu šķist vienkārša lieta, tomēr es iesaku to uzticēt speciālistam, kas saprot, kāpēc un kā to darīt. Lai zīmola nosaukums ne tikai būtu jēgpilns, zīmolam piestāvošs, bet arī tas būtu aizsargājams, spēcīgs un, jā, maģisks. Ne velti bieži vien vārda izveide maksā no pāris līdz vairākiem simtiem tūkstošu, jo tas nav tikai vārds, tā ir sinerģija ar biznesu, tā vīziju un misiju, un tā īpašnieka pasaules redzējumu.
Starp citu, 90% ES uzņēmumu nav pienācīgi aizsargājuši savu zīmolu un citu intelektuālo īpašumu.
Latviski runājošajiem ir ļoti paveicies, jo tieši mums ir radīts pasaulē pirmais kurss par zīmola vārda veidošanu. To radījusi patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma vērtētāja un zīmolu nosaukumu veidotāja Ieva Zvejsalniece. Es šo kursu esmu noskatījusies un to atzīstu par labi veidotu, strukturētu un ļoti praktisku. Tāpēc nebaidos ieteikt arī tev.
Es pati zīmola vārdus citiem neveidoju, tieši tāpēc, ka uzskatu, tā ir īpaša prasme. Vienlaicīgi esmu radījusi zīmola un produktu vārdus savam biznesam, un tieši to Ievas kursā tu vari iemācīties.
Ja zini, ka šo nevēlies darīt, tad piesakies uzreiz uz konsultāciju pie Ievas.
Izmantojot kodu DIANA, tu saņemsi pieeju ne tikai kursam, bet arī manām zīmola komunikācijas darba lapām un paskaidrojošiem video, kas tev ļaus kursā uzzināto nest soli tālāk, definējot, kā tas izpaušas zīmola komunikācijā.